Średniowieczne Europejskie statki

Średniowieczne Europejskie statki

W początkowym okresie średniowiecza, statki w Europie Zachodniej nadal pływały wzdłuż brzegu – na odległość wzroku.
Wyjątkowo nieprzewidywalni wydali się więc mieszkańcom chrześcijańskich krajów Wikingowie, którzy na swoich szybkich łodziach zapuszczali się daleko, w głąb morza, atakując znienacka europejskie osady na wybrzeżu i w głębi lądu. Europejskie statki stawały się z czasem coraz wytrzymalsze, a żeglarze zapuszczali się coraz śmielej do nowych krain.

Pod koniec XV wieku odkryto Amerykę, okręty żeglowały teraz do licznych krajów po obu stronach morza. Na świecie rozpoczął się okres wielkich odkryć geograficznych. Jak jednak wyglądał transport wodny dla Polski w tym czasie? W naszym państwie rozwijał się transport rzeczny. Flisacy spławiali liczne towary na swoich tratwach rzekami, aż do dalekiego portu w Gdańsku. Miasto to stało się wtedy największą metropolią naszego kraju. Głównym ośrodkiem handlowym między wschodem a zachodem. Z Polski szły na zachód transporty zboża, surowców naturalnych, z kolei mieszkańcy Europy Zachodniej dostarczali tutaj swoje własne wyroby, powstałe na terenie ich krajów. Znaczenie Gdańska zmniejszyło się dopiero po rozbiorach.

Kolejnym przełomem w transporcie wodnym było wprowadzenie napędu parowego. Powstawać zaczęły pierwsze parostatki o napędzie bocznym. Pierwszy tego rodzaju okręt powstał w 1783 roku skonstruowany przez francuskiego arystokratę.Pierwsze statki parowe były jednak zawodne i niebezpieczne. Często zdarzały sięna przykład eksplozje ich kotłów, co w efekcie skutkowało czasami zniszczeniem samych okrętów. Dopiero w drugiej połowie XIX wieku udało się zbudowaćparostatki które posiadały wytrzymalsze kotły i maszyny. Z czasem powstały współczesne statki transportowe itp.

Przeprowadzki Warszawa